Erti Bahagia....




Adakah apabila kita rasa cukup dengan apa yang kita ada.
Kita akan rasa bahagia bila kita berhenti memikirkan kelemahan-kelemahan orang lain, berhenti menyalahkan semua orang dan memerhatikan pada apa yang kita ada. Kita akan rasa bahagia bila kita bandingkan apa yang kita ada dan betapa beruntungnya kita bila kita ada cukup segala-galanya.


Perasaan keluh kesah akan hilang, terbuang jauh-jauh. Bila kita sedar yang kita tak perlu cari apa-apa lagi bila apa yang kita nak, ada di depan mata tanpa disedari. Perasaan bahagia, ia timbul, bila kita rasa cukup dan puas kalau kita buat baik dengan orang. Tanpa mengharapkan balasan.


Perasaan bahagia, akan ada, bila kita tahu orang yang kita sayang bahagia dan hidup senang, dengan atau tanpa kita. Perasaan bahagia, lawan bagi segala sifat-sifat buruk; tamak, hasad, dengki.


Perasaan bahagia itu penuh sifatnya. Merangkumi dan memenuhi hati tanpa ada rasa kurang. Bahagia itu mungkin akan kita rasa bila kita sedar yang hidup ini sementara. 


Yang apa yang kita kejar, kita cari, kita kumpul, kita simpan, tak dapat teman kita buat selama-lamanya.

Yang apa kita ada hari ini adalah anugerah, bukan sebab kita beruntung. Bukan sebab kita layak.


Rasa bahagia itu juga akan ada kalau kita selalu bersedia. Bersedia untuk apa-apa saja kemungkinan di masa hadapan. Kita rasa tenang, takkan rasa bimbang.


Bahagialah mereka yang selalu sedar diri mereka berasa cukup dengan apa yang dia ada. Dan bahagialah mereka yang selalu bersiap-sedia.....

0 comments:

Post a Comment