Andai Ku Mampu Undurkan Waktu

Andailah masa boleh diundur kembali...First sekali apa yg korang nak ubah??? walaupun aku tahu..itu tak mungkin berlaku...tapi anggaplah jika masa itu boleh di undur..saat aku menulis coretan ini, tiba-tiba aku teringatkan sesuatu yang sudah lama aku lupa dan tinggalkan..masa silam. Andai kata sejarah boleh diubah, sudah pasti saban tahun generasi muda terpaksa menukar buku sejarah mereka.. sekiranya masa boleh diundur, aku pasti semua umat manusia mahu kembali kezaman silam dan membetulkan segala kesilapan..Jika masa ini boleh dicepatkan, aku juga pasti bahawa semua daripada kita mahu melihat masa depan kita..dengan siapa kita akan berkahwin dan bagaimana rupa kehidupan kita pada masa itu. Betol tak??

Aku teringat akan soalan, apakah yang paling jauh?? Yang mana jawapannya...sudah pastilah masa yang telah berlalu..tidak akan sesekali boleh diputar, diundur apatah lagi dilipat2 rangka masanya..semuanya mahu kembali untuk membetulkan kesilapan..jalan2 yang telah dilalui mahu sahaja dibetulkan dan diluruskan kembali..seringkali Allah menceritakan akan golongan2 ini yang mahu kembali kepada kehidupan walau sesaat sekalipun bagi membetulkan kesilapan yang telah dilakukan..tapi janji Allah itu pasti.. waktu persinggahan didunia ini hanya sementara bagi kita mengutip bekalan menuju negeri abadi..

Kesilapan itu dilakukan untuk tidak diulangi, kerana bodohlah mereka, yang terjatuh kedalam lubang yang sama buat kali kedua..destinasi kita itu pasti dan sudah ditetapkan..yang membezakan kita semua, adalah jalan mana yang diikuti dan bagaimana caranya kita semua melalui jalan tersebut.. seringkali kita melihat manusia tergelincir dari landasan sepatutnya..aku sendiri tidak terkecuali..hampir terkandas di pertengahan jalan.. Lorong2 kehidupan yang disangkakan lurus kadang kala ada bengkang-bengkoknya serta ada simpang siurnya..namun itulah hidup.. tidak pernah sunyi daripada ujian kerana ujian itu sebagai tanda kasih dan sayang Allah kepada kita..dijadikan ujian itu sebagai tarbiyah kepada manusia yang ingin kembali menemuiNya..

51 comments:

snow white said...

kalau aku mampu undurkan waktu... aku tak kan buat perkara yang paling bodoh yg pernah aku buat sekarang.. segala2nya aku nak ubah. nasib x leh ubah..klu tak kucar kacir lah dunia...hehehe :-)

JijahJambu@Jj said...

nak pergi ke masa last sekolah ... nak cakap kat dia terima kasih sbb jadi kawan kite ...
then nak cakap ... kite suka kat dia jugak ....
nak mintak no tipon n alamat dia ... nak contact dia selalu ...
now dah terlambat ...
lepas 15 thn mencari dan menanti .. Jijah baru tau dia dah meninggal..5 thn lepas... tak ada peluang dah utk cakap cenggitu kat best friend jijah masa sekolah ...
waaaa sadist ....

NurSya said...

klau lah boleh undur waktu..nak balik mse zman skola form5 dolu3..pastu xmo wat bnde2 yg smai arini wat aisya mnyesal sgt2..hukhuk..:(

TTT said...

kite nak gi zaman skolah..rinduu zaman muda2..hehe
nak lulus spm..
skrg dah nyesal x keje..hehe

FyZa said...

sy tingin nk p ke zaman study n betulkan mana yg x betul..tp syg..suma 2 hnyalah mimpi..x mngkin dpt d ulang lg..=)

snow white said...

jijah : sedihnya...tp tu la kan..kita kena hargai org or sahabat2 kita yg ada di depan mata kita skg nie..hargailah org tersayang.

Nuraisyyah : aku pun..nk kembali ke zaman muda2 dulu...hehehe

TTT : Syok kan andai masa boleh diundur kembali. hehehe :-)

snow white said...

Fyza : kalau boleh di undur..siapa pun tak buat silap. bila buat silap..undur balik dan perbetul..kan.. hehehe

Tulars said...

kalau boleh diundurkan waktu, ertinya banyak keputusan salah akan saya perbetulkan...kerana itulah kesilapan saya, sering salah dalam membuat keputusan dan tidak mampu diundurkan lagi.
Tapi, keputusan yg terbaik adalah memilih Islam sebagai agama saya.

saya suka artikel ini termasuk gaya penulisannya. terima kasih utk awak...

Anonymous said...

nak undur balek zaman kekanak...best woo zaman kanak-kanak...mintak je dapat..ekeke

zulkbo said...

salam snow white
wah merenung jauh nampak?
masa depan ..
masa lepas..
pada saya jika diizinkan
waktu undur semula
pasti aku akan sambung
belajar hingga setinggi2nya
akan aku dalami ilmu agama
mencari pekerjaan yang byk masa lapang untuk ku penuhi dengan amal
ibadat dan kerja kebajikan..
apakan daya kerjayaku kini
terlalu mencemburui niat2 ku
itu..moga satu hari aku akan
nekad mencapai impian ku

Syahrul Iman said...

nak kembali pada zaman kanak-kanak.. best sebab masa tu kita hidup umpama burung yang bebas..dan masih mentah untuk mengenal dunia..(berpuitis-puitis pulak nie..hehe)

snow white said...

melanau blogger : disebabkan masa tak boleh diundur kembali lah..kita kena belajar dari kesilapan..bukan ulangi kesilapan yang sama..hehehe tq.

Ellis : betol tu..hehehe dpt apa sahaja yg di minta.. hehehe

snow white said...
This comment has been removed by the author.
snow white said...

zulkbo : bagus la...sekurang-kurangnya ada jugak impian yang nak dicapai. terus ke hadapan..jangan menoleh ke belakang.. :-)

Shahrul iman : masa kecik2 dulu..kita buat salah pun orang tak marah kan.. hehehe :-)

Padin said...

Andai dapat di undur masa?.. nak perbetulkan segala kesilapan lalu?.. he he he... macam kelakar pulak.. eit nape kelakar plak?..

betol ke semua orang akan perbetulkan kesilapan lalu?.. ntah - ntah makin ramai yang nak buat benda baru.. keke yelah, mase boleh di ulang.. buat salah arini esok perbetulkan balik.. arini merompak, esok putar balik, membunuh plak, ilang dosa merompak.. ekekek

manusia ni memang dah di tanam sifat ingin tahu.. ayah dan ibu kita, Adam a.s dan Hawa contohnye dgn peristiwa buah terlarang tuh.. inikan pulak kita, manusia biasa yang sangat lemah.. semua benda nak di CUBA..

peganglah kata - kata ini, "orang yang tidak pernal gagal adalah orang orang yang tidak belajar apa - apa.."..so biarlah yang lepas tu jadi pengajaran untuk kite belajar perkara akan datang, x gitu kak snow? err dah panjang pulak, adeh sori geng!!

snow white said...

padin : panjang pun tak kisah la.. akak baca komen kamu nie..akak gelak sorang2.. apa yg kamu cakap tu ada betulnya.. merompak ari ni..esok perbetul balik..lusa membunuh pulak..esok satu lg perbetul balik... hilang la semua dosa tu kan... hehehe. kamu memang best lah... :-)

Vanilla Popsicle said...

tak mau undur balik waktu. hehe.
semua yang jadi mesti ada sebab :)

snow white said...

vanilla : tak mau undur..hehehe.. org lain semua nk perbetulkan kesilapan andai mampu..tp kamu lain sikit, baguslah..tak perlu menoleh belakang. :-)

Padin said...

aku pon sokong vanilla... biar je perkara berlalu tuh.. perbetulkan di masa hadapan, bukan yang terkebelakang tu.. bawak moto dgn keta je kena tgk side mirror untuk tengok belakang wakakaka

Vanilla Popsicle said...

yang silap tetap silap kan?
hehe.
nasib baik waktu memang tak boleh undur.
kalau boleh, mesti lebih ramai orang buat kesilapan, sebab tau boleh betulkan balik :D

peace!

snow white said...

padin n vanilla : aku pun sokong kamu..!!! hehehehe... tp entri ni andailah kita mampu ubah... terlalu bnyak benda yg aku nak ubah..klu korang tak mau ubah tak pa lah. :-(

Padin said...

errkk sedih plak akak nih, ok2 aku ubah.. umm, kalau boleh undur masa, aku nak pegi tahun 1993, 94, 95.. nak jumpa Cikgu Norlia Ali pasal tiga tahun tu dia yang tolong bayar yuran sekolah aku.. Cikgu, aku nak bayar balik nih.. cikgu.. ooo cikgu... [he he he]

snow white said...

padin : ko nie padin..bagus la sebab masih ingat.. niat nak bayar tu kira ok la jugak...hahahaha :-)

Vanilla Popsicle said...

wah padin! bestnya dapat cikgu macam tu :)

snow white said...

vanilla : aaa'aaa'aaa..kan. andailah masa boleh diputar kembali..sw pun nak cari cikgu mcm cikgu padin jugak lah..hehehe :-)

Cikmin said...

salam SW,andai masa itu mampu ku ulang kembali..alahai nak menitik pulak air mata masa taip komen ni.

Nak satukan keluarga yang telah berpisah.Akak kira kurang kasih sayang kedua orang tua la ni.Seawal umur akak 7tahun keluarga dah berpecah.Sehingga dah umur akak 36tahun ni,keluarga masih tak boleh bersatu..sedih kan.

Itu je rasanya.Yang lain2 tu biasa lah,cabaran hidup kan.

snow white said...

faheem : sabar la akak...kan bagus kalau masa boleh diundur kembali.. :-) hidup nie mcm2 dugaan kan.. apapun sw harap akak bahagia dengan family yang ada sekarang..tp yakin lah, air di cincang tak kan putus kak... :-)

fat said...

kalo wktu boleh diputarkan, saya nk mak dan ayah sentiasa muda.

sbb saya takot kehilangan mereka :(

snow white said...

cik gadis : hehehe..bagus jugak tu.. seorang anak yg perihatin.. :-)

Pemilik Cinta said...

kalaulah waktu itu mampu ku undur..
hmm.. mungkin sy tak mahu mengenali apa itu cinta..

tp dah tentu2 waktu tak boleh diundur.. cuma sy bersyukur, disebabkan waktu yg tak boleh diundurlah, sy takkan kembali ke zaman kesedihan masa cinta pertama dulu.. hihihi

snow white said...

budak hitam: sadis jugak tu... sama la. kekadang rasa menyesal kan percaya ngan cinta monyet...huhuhu :-)

Rina Azam said...

saya nak ubah time sy kecik dulo! dulo2 saya lahir x cukup berat! last2 mak sy bagi susu utk budak tak cukup bln.. ! kemudian saya terus membesaq tak berenti2 shingga jd gemok. Kalau sy dpt undur waktu masa tu... saya nak ckp " Mak! Stop, i'm ok, nak jd slim! tp apakan daya!

snow white said...

Nasrina : hehehehe...macam-macam. :-)

YuSeNzE - KniGhT said...

tempat keje lama tu ha...
klu dpt undur masa nak gi zaman tu...
member2 sempoi...
every month mesti ada aktiviti bercuti yg best2...
hampir satu m'sia dah kitorang tawan,
memang deti2 yang indah... huhu...

snow white said...

yusenze : :-)

andai ku mampu putar kembali masa yang berlalu...aku tak nak jatuh cinta dengan mana2 lelaki...kerana itu cukup menyakitkan... :-)

ApekxHensem™ said...

Apek pulak..........tahla...kdg2 undur pun xguna sebab kita manusia seling kali melakukan kesilapan..manusia mudah alpa kalo diberi peluang pun..apek nk jdkan ni suma pengajaran. bleh apek cepatkan waktu??apek mau kawen kekeke

uncle said...

kalau mampu uncle undurkan masa mau jer uncle nak tau saper yg pedajal letak spender uncle kat pagar asrama pompuan kat sekolah sampai terkenal nama uncle ...sebab siap tulis nama uncle dan tingkatan siap pulak tulis "nor i luv u" cissssssssss

D I N A S O R ! ! said...

klu dpt undur msa...kta nk pg after kta spm..
nk btlkan sumthing...sumthing yg wat kta nyesal smpai skrang...

snow white said...

uncle : hahahahaha...sory snow white gelak dulu ek... huhuhu, lawak la uncle. nasib x leh undur kan..kalau tak siap la budak tu... :-)

snow white said...

durrani : agak2nya apa ek someting tu??? :-)

D I N A S O R ! ! said...

emm...susah nk ckp..cubalah masa betul2 dapat diundurkan kaan..??

ASSOYFINGER67 said...

Salam..,
Andaiku dapat... kuundurkan waktu ini..aku inginkan zaman kanak2ku...aku ingin berbicara dgn abahku(arwah)..dan aku ingin memeluknya...andaiku dapat undurkan waktu ini...inginku mengecapai kembali zaman2 kanak2ku,remajaku...dan inginku ulangi kenakalan zaman remajaku..andaiku dapat undurkan waktu ...aku tak mahu hidup kerana takut akanMU...dan siksaan nerakamu.....hanya jika andai aku dapat undurkan waktu....biar aku pergi sebagai kain putih tanpa warna...(hanya andainya....)

snow white said...

durrani n assofinger : andailah masa betol2 boleh diundur...huru hara lah dunia...hehehe. kerana setiap kesilapan boleh diperbetulkan n tak kan ada org buat silap lah...dan semuanya masuk syurga...hehehe :-)

madihah said...

mahu kembali zmn sekola dulu

snow white said...

madihah : majoritinya semua org mahu kembali ke zaman sekolah balik..hehehe, aku pun teringin gak. huhuhu

Padin said...

jom ke sekolah!!!!

snow white said...

padin : jom pakat ramai2 g sek...serang sekolah masing2..hehehe, pengsan cikgu kalau macam nie...huhuhu :-)

Anonymous said...

kalau masa boleh diundur aily nak balik ke zaman masa kecik². Seronok. main jer tak payah pk kerja. gaggaga

snow white said...

aily : hehehehe..semua org tak nak fikirkan masalah..semua nk seronok kan...huhuhu. dah terbukti semua org nak bahagia.. :-)

kue said...

andai ku tahu :)

amiedanios said...

http://amiedanios.sharethisstory.net/my-947066-6512

Or use these share buttons
(Apa yg awak klau boley pulang waktu dulu)
Saya nk ckp saya sayang ayah.

Post a Comment