Senyumlah, Ia Penawar Duka


Tersenyum, betapa mudahnya hal ini dilakukan. Hanya perlu sedetik untuk merubah bentuk bibir menjadi senyum. Dan hanya perlu tujuh detik mempertahankan sang senyum untuk terlihat sebagai ungkapan ketulusan hati. Senyum pada hakikatnya adalah salah satu anugerah indah dari Tuhan Yang Maha Indah. Tuhan sengaja menganugerahkan senyum sebagai sebahagian dari keindahan manusia. Sayang, anugerah indah ini, tidak banyak ditemui di setiap wajah manusia. Dunia akan jauh lebih indah bila penduduknya gemar tersenyum. Hidup dan kehidupan manusia pun akan lebih indah dan menenteramkan bila kita menemui banyak senyuman di sekeliling kita. Terutama sang senyum dari wajah kita sendiri. Bukankah elok bila kita menerima senyum? Dan bukankah jauh lebih elok bila kita lah yang memberi senyum?

Senyum pada hakikatnya adalah keperluan manusia. Siapa yang senang tersenyum membuat jiwa, perasaan, fikiran dan fisiknya terpenuhi salah satu keperluannya. Bila manusia tidak suka tersenyum, ada luka di jiwa, rasa dan fikirnya. Sang jiwa yang terluka membuat hidup dipenuhi kegelisahan. Sang rasa yang terluka membuat hidup tidak tenang. Sang pikir yang terluka membuat hidup penuh beban. Oleh itu..jom kita senyum-senyumlah selalu. Amalan yang paling senang diamalkan dan dapat pahala adalah SENYUM. Senyum tu kan sedekah..hehehe.. so.."SENYUM SOKMO DEH!".

23 comments:

Nuraisyyah said...

heheh..wajah akan sentiase muda berseri ngn senyuman yg comel kiut miut dan yg pentg ikhlasssss...kn3 sw..?? hikhik :D

p/s --> 1,2,3..!! SENYUMMMMMMM..:)

snow white said...

@Nuraisyyah Betol tu... so..kita enjoy.. hehehe.. :-)

ApekxHensem™ said...

waa..apa pasai apek senyum bila bc ini entli...hehehe

dUrRaNi said...

(^__________________^) manyak sinyum...hehe

AesyaZealous said...

Hye snow white. thanks singgah. exchange link jom? :)

hans said...

senyum buat kita jadi lebih muda

ASSOYFINGER67 said...

salam...senyum(yg ikhlas dan tanpa paksaan) akanmemanjangkan hayat...so senyum u r on SW blog...chaos!

ZilaJai said...

k.la senyum sokmo doh...hehehe...))

AnWaRnAiM said...

Senyum s0kmo deh~!! <selalu gak gna pkataan ni...he3

snow white said...

@ApekxHensem™ senyumlah... bagus untuk kesihatan kan,..??

snow white said...

@hans betol tu..

snow white said...

@ZilaJai yap..tepat sekali..bkn setakat senyum..klu kami duk ngan k.la tak larat nak gelak..

snow white said...

@AnWaRnAiMore kelate memang doh suka guna ayat ni..!!! hehehe

mimi said...

tak mooo sedih2...mimi dan rakan2 ader support dari sgi semgt...huhu

snow white said...

@mimi tq so much..!!!pa yang penting "SENYUM"... :-(

BalqisShafiqa said...

Salam ziarah.
wah, tersenyum gembira!
senyuman sebenarnya penawar duku.
ia menjadi terapi sebenarnya. :)

padin said...

Senyum la selagi anda mampu untuk tersenyum.. ekeke, xde idea nak komen pe..

snow white said...

@padin kalau tak mampu senyum..kena buat apa ek?? menangis..menangis..dan menangis.. hehehe

padin said...

ape lak menangis snow.. cakap je la.. "aku xmampu senyum ni weh, GIGI aku sakit nih, rase nak penumbok orang je" wakakaka ok ke camtu? hehe...

snow white said...

@padin hahahaha..ikut suka ko lah... suka sangat nak tumbuk orang.. :-)

uncle said...

uncle senyum kat sini..nampak tak? nampak tak?

Style said...

SENYUM FOR SNOW :D :D
senyum smpai telinga da, hehe~

Wanzie said...

memang senyum itu penawar duka.......

Post a Comment