"SeLaMaT HaRi iBu (Ma)"

Pernah aku ditegur...
Ma kata untuk kebaikan...
Pernah aku dimarah...
Ma kata untuk membaiki kelemahan...
Pernah aku diminta membantu Ma didapur...
Katanya supaya aku pandai bila kahwin nanti...
MA…..
Pernah aku merajuk..Ma cakap aku manja...
Pernah aku melawan...Ma cakap aku degil...
Pernah aku menangis...Ma cakap aku lemah...
MA…..
Setiap kali aku tersilap...
Dia hukum aku dengan nasihat...
Setiap kali aku kecewa...
Dia bangun di malam sepi lalu bermunajat...
Setiap kali aku dalam kesakitan...
Dia ubati dengan penawar dan semangat...
Dan....
Bila aku mencapai kejayaan...
Dia kata bersyukurlah pada Tuhan....
Namun…..
Tidak pernah aku lihat air mata dukamu...
Mengalir di pipimu.....Begitu kuatnya dirimu….
MA….
Aku sayang padamu…
Tuhanku......
Aku mohon pada-Mu...
Kau panjangkanlah umur ibuku...
Supaya aku boleh berbakti kepadanya...
Supaya aku boleh balas segala jasanya...
Walaupun hari Ibu bakal disambut...
Tapi aku tak kan lupakan Abah juga...
Kerana mereka berdua aku ada disini...
Terima kasih buat Ma dan Abah...
Tak kan ku lupa jasa Ma dan Abah dalam membesarkan aku...
Aku sayang kalian...terlalu sayang...
Aku juga..betul-betul rindukan kalian berdua...
Nantikan kepulangan anakmu pada bulan 6 nanti..
Apa pun "SELAMAT HARI IBU (MA).."

9 comments:

CikGadis said...

slamat ari ibu utk akak juga :P
ps: rndu mak :(

snow white said...

sama la akak pun... rindu sesangat kat mak di kampung... :-(

uNcLeJoE said...

best puisi ni...hari ibu 9hb kan..? selamat hari ibu...

snow white said...

yer...9/05. hari yang paling istimewa buat kaum ibu.. hehehe

ASSOYFINGER67 said...

salam....
Aku pernah menyakiti hati mak...tapi mak kata tak apa...aku pernah makan hingga mak tak berlauk...tapi mak kata tak apa...aku pernah melukakan hati mak..tapi mak kata tak apa...sebenarnya aku tak menyedari yang mak mengandungkan aku 9 bulan...dan dalam keperihan dia kata terimakasih tuhanku...tak apa dengan kesengsaraan ini asalkan anakku inijadi insan yang berguna...mak ...selamat Hari Ibu...satu hariini tak terbanding dengan kesengsaranmu...membesarkan aku..isk...isk...

ZilaJai said...

apsal rsa cam nk nangis plak nih....:(
uwaaaaaaaa.....nk blk...!!!

snow white said...

jangan la nangis..ore pun nak nangiis jugak nie.. memang rindu giler kat family kat kampung..tak sabar rasa nak balik...

zulkbo said...
This comment has been removed by the author.
zulkbo said...

salam
selamt menyambut hari ibu
moga ibumu sihat selalu

Post a Comment